Op de helft van mijn verblijf - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Joosse - WaarBenJij.nu Op de helft van mijn verblijf - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Joosse - WaarBenJij.nu

Op de helft van mijn verblijf

Blijf op de hoogte en volg Iris

10 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Nee!! Week 5 alweer, de tijd gaat echt veel te snel. Ik wil nog zoveel zien van dit prachtige land, ik moet er niet aan denken dat ik over 4 weken weg moet hier...

De week begon helaas met een afscheid van twee huisgenootjes. Ik vond dit wel echt heel jammer. Fleur is vandaag weer naar Nederland vertrokken en uiteindelijk heeft Meike, een huisgenootje dat al drie weken ziek op bed ligt, ervoor gekozen om samen met Fleur terug te gaan naar Nederland. Ik ga Fleur echt wel missen, laatste drie weken hebben we heel veel leuke dingen samen gedaan en is ze wel echt mijn maatje geworden hier. Maarja aan sommige dingen komt een einde en we zien elkaar gewoon weer terug in Nederland :)

Het vrijwilligerswerk was deze week weer anders dan anders, van te voren kan je hier niets voorspellen. Dinsdag, woensdag en donderdag ochtend bij De Bloementuin geweest. Hier was het nogal chaotisch. Er waren zieke docenten en docenten mogen hier blijkbaar ook gemakkelijk verlof nemen. Het gevolg hiervan is dat klassen random worden samengevoegd. Er waren nu ook twee klassen samengevoegd en ik zou dan bij die klas ook zitten zodat er twee volwassenen zouden zijn in de klas. Opvallend was dat de vaste klas wel gewoon onderwijs krijgt van de docent, maar de kinderen die erbij gevoegd werden zaten eigenlijk alleen maar op hun stoel niets te doen. De kinderen werden daar ook ongeduldig van en gingen zitten draaien op hun stoel. Gevolg hiervan is dat de docent steeds boos werd dat de kinderen niet stil zaten, maarja hoe kan je van dit soort kinderen verwachten dat ze een hele dag stik op hun stoel niets zitten te doen. Uiteindelijk heb ik met wat creatieve middelen een opdracht voor ze in elkaar gezet, zodat die kinderen ook iets te doen hadden. Dat was wel leuk.
De woensdag heb ik ondersteuning gegeven bij handenarbeid. Ik vind het altijd leuk om creatief bezig te zijn dus ik vond het leuk dat ik ook een dagje hier mee mocht kijken en helpen. De kinderen maakte een borduur werkje voor Moederdag, was voor mij ook nog even goed opletten bij de instructie haha. Donderdag kwam ik op school en bleken er maar 3 docenten te zijn van de 7!! Dat was dus snel duidelijk, ik kreeg ook een eigen klas deze dag. Gelukkig mocht ik wel de ZMLK klas, wel een uitdaging voor mij :) de kinderen deden het echt super goed en we hebben een hele leuke dag samen gehad. Ik heb beeldspraak met ze gedaan en ik kon m'n jeugd weer herbeleven iets wat ik vroeger altijd graag deed was vingerverven, dus dat heb ik nu ook met de klas gedaan, echt heel leuk.
Dinsdag middag is m'n middag bij kindertehuis Samuel. Het was weer enorm hard aan het regenen. Hier in Suriname is dat echt gelijk een ramp eigenlijk. Het verkeer zit dan gelijk helemaal vast en taxi's rijden niet meer. Ik kon dus gewoon niet op tijd op het project komen. Uiteindelijk dus maar gebeld dat het echt niet ging lukken zolang het bleef regenen. Hier op het internaat hebben we er maar het beste van gemaakt met de regen, we hebben in de stromende regen gedoucht. Ook weer een leuke ervaring haha. Later op de middag werd het gelukkig weer droog. We zijn toen met een paar op de fiets gestapt om te kijken wat de schade was in de stad. Bepaalde wegen waren volledig ondergelopen, auto's stonden tot hun neus in het water. Wij hebben er lekker door heen gecrost met onze fiets, echt super grappig. Zo gaf de regen ons toch nog wat plezier. Uiteindelijk nog even langs Samuel gefietst. Het hele terrein bij hun was ook ondergelopen. De kinderen zaten allemaal boven en beneden werd het water weg gehaald. We stonden tot over onze enkels in het water... Verder ben ik deze week niet bij Koningskind geweest.

Buitenom het vrijwilligerswerk dinsdag avond weer gezellig salsa les gehad en weer afgesloten met een lekker ijsje! Woensdag was het eindelijk weer een super mooie dag! Na het werk heb ik hier in de middag dan ook goed gebruik van gemaakt. Ik heb heerlijk bij het zwembad gelegen met Nathalie, Sam en Siep. Dit was echt even heerlijk! Ik moet natuurlijk wel bruin terug komen na 9 weken in Suriname! In de avond heb ik een heerlijke massage aan huis gehad van 1,5 uur! Zo, dat was ook wel echt even lekker. Ze heeft me weer helemaal los gemasseerd. 's Avonds ben ik nog uit eten geweest en beland bij De Waag en River Side. Echt gezellig al die mensen die je hier zo gemakkelijk leert kennen. Donderdag middag ben ik ook naar het zwembad geweest, alleen nu dan even voor het sportieve stukje. Dat moet af en toe ook gebeuren.
's Avonds hebben we hier ook bevrijdingsdag gevierd bij een café. Was erg gezellig. Het begon alleen wel weer te regenen en al snel stonden we weer tot onze enkels in het water te dansen. Je maakt hier wat mee met die regen! Uiteindelijk zijn we maar weg gegaan daar en door gegaan naar Havanna en naar de waterkant. Het was weer een gezellige avond.

Na de donderdag komt voor mij het weekend hier en dat betekent op trip! Dit weekend ben ik naar Bigi Pan geweest. Dit is een groot moeras gebied in het Westen van Suriname. We kwamen met de korjaal op een enorm groot meer. Midden op het meer stonden een paar huisjes gebouwd. Wij sliepen in 1 van die huisjes. Het was echt een super mooie plek. Na aankomst hebben we onze hangmatten weer opgehangen en daarna zijn konden we kajakken over het meer. We zijn ook gaan varen door het moeras. Echt bijzonder, weer iets heel anders dan de dicht begroeide jungle hier in Suriname. Het avond eten was echt super lekker! Heb nog nooit zo lekker gegeten op een trip. Gerda, de huismoeder, kon super goed koken. Savonds hebben we ook nog in het donker een tocht gedaan met de korjaal. We gingen op zoek naar kaaimannen. Dit was wel echt heel leuk. We hebben wel kaaimannen gezien en ook een giftige slang in de boom, de labaria slang. Dat was ook wel echt vet, we konden super dichtbij komen. Verder hebben we in de avond gekaart met z'n allen en lekker relaxed gedaan. De volgende dag begonnen we met een mega luxe ontbijt, heerlijk!! Daarna zijn we weer het moeras op gegaan om vogels te spotten. We hebben een hele groep flamingo's gezien en een paar rode ibissen. We hadden geluk dat we ze nog zagen, want het vogelseizoen is al voorbij hier. Ook hebben we de moeras buizerd gezien, die was heel groot. Tijdens het varen hebben we ook nog een modderbad genomen en hebben we een visnet gespannen. We hadden gelijk al twee vissen erin. Toen we terug kwamen bij het huisje stond er alweer een heerlijke saoto soep klaar voor ons met bakabana en bara, een betere lunch bestaat er niet!! We hadden ook een paar krabben gevangen die voor ons klaar gemaakt waren. Na de lunch was het helaas weer tijd om terug te keren richting Paramaribo. Op de terugweg met de korjaal hebben we nog een kaaiman gezien, dit was wel leuk want nu was het licht dus konden we hem goed zien. Vanuit Nickerie zijn we verder met de auto naar Paramaribo gereden, we hadden een hele bijzondere chauffeur die overal nog pakketjes moest afgeven... Beetje apart. We waren uiteindelijk ook laat thuis.
De zondag heb ik lekker rustig aan gedaan. In de ochtend naar een Javaanse markt geweest hier, waar we heerlijke dingen konden eten. De rest van de dag bij geslapen van alle drukte, de zondag was zo snel voorbij. Het is nu alweer maandag en ik ben dus nu al begonnen aan mijn 6e week hier in Suriname! Wat vliegt de tijd voorbij, ik moet er echt nog niet aan denken dat ik hier over 4 weken weer weg moet....

  • 10 Mei 2016 - 08:29

    Hanneke:

    Wat klinkt het allemaal goed ier! Blijf lekker genieten :)!! Liefs

  • 11 Mei 2016 - 15:19

    Jonathan En Grace:

    Nog even genieten dan!

  • 12 Mei 2016 - 11:09

    Suus Van Der Wal:

    Zo, wat een drukke dagen, maar zo te horen heb je het heel erg naar je zin. Leuk om zoiets mee te maken, een ervaring waar je je hele leven op terug kan kijken. Heel erg leuk, Groetjes van Je tante Suus en oom Adri

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 15 Maart 2016
Verslag gelezen: 234
Totaal aantal bezoekers 3866

Voorgaande reizen:

02 April 2016 - 07 Juni 2016

Suriname

02 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Indonesië

Landen bezocht: