Week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Joosse - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Iris Joosse - WaarBenJij.nu

Week 2

Blijf op de hoogte en volg Iris

22 April 2016 | Suriname, Paramaribo

Hoi allemaal!

Op het moment van schrijven zit ik alweer halverwege mijn derde week, het gaat veel te snel!! Ik zal nu eerst wat schrijven over week 2, week 3 komt na het weekend.

Maandag 11 april hebben we afscheid moeten nemen van Frederike en Lies, echt heel jammer dat zij weer terug naar NL gaan, ik had een goede klik met hun. Die middag ben ik echt gestart met mijn vrijwilligerswerk. Voor nu werk ik ma wo en do bij kindertehuis Koningskind en de dinsdag bij Samuel. Het zijn twee totaal verschillende tehuizen. Afgelopen week merkte ik dat ik Koningskind niet echt een uitdaging vind. Alles is daar heel rustig en de kids doen hun ding. Het enige wat ik daar met Nathalie doe (andere vrijwilligster) is wat spelletjes met die kinderen en soms wat huiswerkbegeleiding. Ze zijn daar wel heel dankbaar voor, dus dat is leuk om te zien, maar ik mis wat uitdaging.
Dinsdag ben ik in de ochtend naar de vreemdelingendienst gegaan om mijn kort verblijf te verlengen, alles was gelukkig goed, ik ben goed gekeurd hier ;). In de middag ben ik voor het eerst naar kindertehuis Samuel geweest. Wat was dat een drukke eerste kennismaking. Wat meteen opvalt is dat de hechting bij die kinderen zo verstoort is... De kids komen meteen op je af, willen aan je zitten, kruipen op schoot of komen tegen je aan staan en dat dus allemaal terwijl ze mij niet kennen. Smiddags moesten de kinderen liedjes oefenen voor het jubileum feest wat eraan komt. De kleintjes deden het best goed, de grotere kinderen hadden er duidelijk minder zin in. Ik heb dit tafereel met verbazing geobserveerd. De begeleider kon het niet echt aan. Ik denk dat ze wel 1,5 uur bezig is geweest en uiteindelijk was er nog weinig tot stand gekomen. Het kriebelde enorm bij mij, maar ik dacht ik ga me er niet gelijk op mijn eerste dag mee bemoeien, eerst maar eens observeren.
Ik kwam thuis en was echt bekaf van deze intensieve dag. Het verkeer is hier ook nog steeds heel erg wennen, zo druk af en toe!! Allemaal getoeter, je komt er soms amper tussen. Als ik in achteraf straten fiets vergeet ik nog wel eens links te rijden haha. Dan zit ik zo in gedachten en als ik dan geen tegenliggers heb fiets ik automatisch nog wel eens rechts. Ik heb ook al een paar keer gehad dat ik gewoon de afslag mis, maar gelukkig kom ik altijd weer veilig thuis ;). 's Avonds hebben we thuis een film gekeken, dat was wel even lekker, gewoon een avondje rust en gezellig met de groep hier zijn.
Binnen de groep hier speelt ook genoeg. Soms is dat wel even lastig, heb geen zin in allemaal gedoe hier. Maar je leeft nou eenmaal samen, dus ook hier ontstaan irritaties. Gelukkig is iedereen wel heel open en wordt er goed over gepraat. Ik heb ook wel het idee dat dat binnen de groep wat opluchting heeft gegeven en dat iedereen weer wat beter in zijn vel zit.

Verder ben ik deze week voor mezelf op zoek gegaan naar wat ik nog meer wil bereiken hier voor mezelf. Ik merkte dus dat kindertehuis Koningskind weinig uitdaging biedt, en dat is nu wel het project waar ik de meeste dagen ben. Ik ben er wel gewoon de hele week geweest en we hebben wat activiteiten gedaan met de kids, maar ik merk dat dit niet is wat ik hier wil doen. Ik ben woensdag binnen gestapt bij het Medisch Opvoedkundig Bureau hier. Ik heb daar een gesprek gehad, maar op dit moment hadden ze weinig casussen lopen waar ik bij zou kunnen aansluiten. Vandaar dat ik verder ben gaan zoeken. Donderdag ben ik met Rita naar het Ministerie van Onderwijs gegaan. We hebben daar een heel leuk gesprek gehad, ze hebben me zelfs een baan aangeboden... Ik heb aangegeven dat mijn voorkeur naar het basis speciaal onderwijs gaat, we moesten daarvoor naar het pedologisch instituut. We zijn daar meteen heen gefietst, zo gaat dat allemaal hier in SU, gewoon binnen stappen. Ook daar hebben we een goed gesprek gehad en volgende week mag ik op gesprek bij een basisschool vlak naast het internaat. Ik ben benieuwd!!

Verder heb ik mijn inenting hepatitis b hier gehaald van de week, dat was ook een avontuur. Gelukkig is alles goed gegaan. Ik stapte binnen, kon gelijk geprikt worden zonder afspraak of iets. Ik moest hier 10 srd betalen, dat is nog geen twee euro!!! In Nederland betaal je er zo een paar tientjes voor. Ook wel weer grappig om zoiets hier mee te maken.
Woensdag avond heb ik gezellig met Emma wat gedronken. Zij komt ook uit Middelburg en zit hier toevallig ook. Het was heel gezellig, alleen was het mega slecht weer. Het regende kei hard! We zaten op een terrasje, wat onder begon te stromen. Op den duur zaten we op een eilandje. We zouden hoe dan ook natte voeten gaan krijgen. Toen ik thuis kwam was ik ook klets nat. Van het stukje naar de taxi toe lopen was ik al helemaal doorweekt.
Verder hebben we donderdag avond Thomas zijn verjaardag gevierd. Het was een ouderwets kinderfeestje, eerst bowlen en daarna naar de Mac

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Iris

Actief sinds 15 Maart 2016
Verslag gelezen: 233
Totaal aantal bezoekers 3862

Voorgaande reizen:

02 April 2016 - 07 Juni 2016

Suriname

02 Juli 2015 - 28 Juli 2015

Indonesië

Landen bezocht: